Monday, October 26, 2009

DiET

Aku telah termotivasi nak diet bila ada orang tegur aku da kurus sket pas Ramadhan nie..

Syukur ler sesangat..walaupun aku sendiri tak nampak sebarang perubahan...

Yang penting orang lain nampak..hehe...

Da lama nak diet sebenarnya..tapi motivation dan semangat tu takde..disiplin lagi la takde..on & off..

Aku da cedok serba sikit maklumat pasal diet kat blog-blog yg ada..Ada yang diet dengan Herbalife, Jusmate 5, & diet tanpa sebarang produk..

Aku tertarik dengan diet tanpa produk nie..'Dia' hanya kawal makan & exercise..beratnya da kurang 26.5kg dalam masa 10 bulan..hebat kan..memang tabik spring kat dia nie...

So, aku jadikan 'dia' sebagai idola aku..aku nak try diet macam dia walaupun tak 100% macam dia la..

Diet + Exercise..

Apa yang penting dalam Diet nie :

1. Jangan letak target yang terlalu tinggi contohnya 10kg dlm masa sebulan..memang kalo konsisten boleh dapat..tapi bahaya untuk badan & takut berat tu tak maintain & akan naik semula..

2. Banyak minum air..sekurang-kurangnya 3 liter 1 hari..

3. Kalo diet je tanpa exercise pun susah gak nak menjadi..so, try exercise sekurang-kurang 30 min sehari, 3 kali seminggu..kalo dapat buat lebih lagi bagus..

4. Pilih makanan yang sesuai..bukan tak makan langsung yea..badan perlukan tenaga untuk aktiviti seharian kita..

5. Tidur yang cukup..paling kurang 5 jam sehari..

Aku akan terus update progress diet aku nie..harap-harap nye tak la sekadar hangat-hangat tahi ayam..huhu..I need to change...

*Ya Allah..berikan la hambamu ini kekuatan dan semangat...

2 comments:

  1. Good choice, diet without is product better..
    dropping to say goodluck!

    ReplyDelete
  2. Azah : Thanks for visit my blog..baru je mula diet nie..harap2 nye xbyk la halangan..hehe

    ReplyDelete